1. /
  2. Новини
  3. /
  4. ВЕРХОВНА РАДА СХВАЛИЛА РЕФОРМУ...

ВЕРХОВНА РАДА СХВАЛИЛА РЕФОРМУ МЕДИКО-СОЦІАЛЬНОЇ ЕКСПЕРТИЗИ: НОВІ МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ ГРОМАДЯН

17 вересня 2024 року Верховна Рада України ухвалила в першому читанні законопроект «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення процедур проведення медико-соціальної експертизи» (реєстр. №11225). Метою цього законопроекту є реформування системи медико-соціальної експертизи (далі – МСЕК), що є важливою складовою для осіб з інвалідністю та інших громадян, які потребують спеціальних медичних та соціальних послуг.

Основні положення законопроекту:

1. Скасування обов’язкового особистого огляду в МСЕК. Однією з ключових змін, що пропонуються в законопроекті, є скасування обов’язкової особистої присутності громадян на медико-соціальній експертній комісії. Законопроект надає право громадянам самостійно обирати форму участі в засіданні МСЕК – або особисто, або дистанційно. Це нововведення створить додаткові зручності для громадян, особливо тих, хто з об’єктивних причин не може відвідати засідання комісії, наприклад, через стан здоров’я чи проживання у віддалених районах.

2. Забезпечення співпраці МСЕК із реабілітаційною командою. Законопроект передбачає обов’язкову взаємодію медико-соціальної експертної комісії з мультидисциплінарною реабілітаційною командою. Це означає, що процес оцінки стану особи з інвалідністю стане більш всебічним і комплексним, оскільки до нього будуть залучатися фахівці різних галузей: лікарі, психологи, реабілітологи, фізіотерапевти та інші спеціалісти. Такий підхід забезпечить індивідуалізацію процесу оцінки та допоможе приймати більш обґрунтовані рішення щодо надання статусу “особи з інвалідністю” або “дитини з інвалідністю”.

3. Своєчасність прийняття рішень. Законопроект зобов’язує медико-соціальну експертну комісію приймати рішення щодо підтвердження стійкого обмеження життєдіяльності особи в найкоротші терміни. Це сприятиме оперативному підтвердженню статусу осіб з інвалідністю, що, своєю чергою, дозволить їм швидше отримувати відповідні соціальні пільги та послуги.

4. Цифровізація процесів та створення централізованого банку даних. Одним із важливих аспектів реформування є впровадження цифрових технологій у процес проходження медико-соціальної експертизи. Законопроект передбачає створення централізованого банку даних з проблем інвалідності та інтеграцію цих даних в електронну систему охорони здоров’я України. Це дозволить забезпечити доступ до актуальної інформації про стан здоров’я осіб, які пройшли медико-соціальну експертизу, як для медичних фахівців, так і для органів соціального захисту. У централізованому банку даних будуть зберігатися такі важливі документи, як акти огляду, протоколи засідань комісії, рішення комісії та індивідуальні програми реабілітації. Це значно прискорить процес обробки даних та забезпечить точність і збереженість інформації.

5. Покращення реабілітаційних програм. Важливою складовою законопроекту є вдосконалення реабілітаційних програм для осіб з інвалідністю. Передбачається не лише точна фіксація індивідуальних програм реабілітації в електронному форматі, але й підвищена відповідальність медико-соціальних експертних комісій за своєчасне розроблення та впровадження цих програм. Це дозволить забезпечити доступ осіб з інвалідністю до якісної реабілітаційної допомоги на основі сучасних методів і стандартів.

6. Захист прав осіб з інвалідністю. Важливою метою законопроекту є підвищення рівня захисту прав осіб з інвалідністю. Спрощення процедури проходження медико-соціальної експертизи, зокрема через можливість дистанційної участі, дозволить зменшити навантаження на громадян, які потребують таких послуг. Ці зміни допоможуть усунути бюрократичні перепони, що часто стають на заваді своєчасному наданню необхідної допомоги.

Впровадження цього законопроекту є важливим кроком до забезпечення більш доступної та прозорої системи медико-соціальної експертизи в Україні. Спрощення процедур та цифровізація процесів допоможуть уникнути зайвих затримок і труднощів, з якими часто стикаються громадяни при проходженні МСЕК.